Bli ledare

Att vara ledare i Scouterna innebär att man blir en del av en världsomspännande rörelse med visionen Unga som gör världen bättre, en rörelse som funnits i över 100 år men hela tiden utvecklas med sin tid.

Vad roligt att du är nyfiken på att bli ledare i vår scoutkår! På denna sida hittar du lite mer information om vad det innebär att vara ledare i Saltsjö-boo.

Om Scouternas program from Scouterna on Vimeo.

Frågor och svar om hur det är att vara ledare i Saltsjö-Boo scoutkår

Vad behöver man kunna för att bli ledare?

Inga förkunskaper krävs för att bli ledare. Scouterna är kända för att lära genom att göra, och för sina välutvecklade ledarskapsutbildningar på olika nivåer och med olika teman. Alla ledarutbildningar bekostas av scoutkåren eller scoutdistriktet.

Kan vem som helst bli ledare?

Vi vill ha ledare som tror på Scouternas idé, delar Scouternas värderingar och vill lägga en del av sin fritid på att tillsammans med övriga ledare skapa en trygg och spännande verksamhet för barn och ungdomar. Som en av flera åtgärder för att säkerställa en trygg verksamhet för alla barn kräver Scouterna att alla ledare kan uppvisa ett registerutdrag från belastningsregistret.

Hur kan jag lära mig det som behövs?

Alla ledare måste gå en webbkurs som heter Trygga möten, som handlar om hur vi kan förebygga, upptäcka och agera mot kränkningar. Denna kurs är obligatorisk för alla vuxna som ska delta som ledare i Scouterna.

I vår kår har vi även en introduktion för alla nya ledare, om hur det funkar att vara ledare hos oss. Den tar några timmar och genomförs normalt några gånger per år, tex i samband med starten av höstterminen.

Alla ledare får även låna ett exemplar av boken ”Ledaren – Gör dig redo” så länge man är aktiv.

Därutöver finns en mängd olika utbildningar från Scouternas Folkhögskola och eftersom det är bra för verksamheten och utvecklande för individen står scoutkåren för kostnaden för dessa utbildningar.

Hur vet man vad man ska göra på scoutmötena?

Som ledare tillhör du en avdelning (ca 20-25 barn) och ingår i ett ledarteam som gemensamt planerar och genomför verksamheten i avdelningen. Verksamheten följer scoutmetoden och det finns ett utvecklat ramverk från Scouterna för detta. Under åren har ledare i Saltsjö-boo sparat mötesplaneringar och terminsplaneringar så det finns en hel del att återanvända. Scouterna har också en programgrupp som tar fram färdiga terminsprogram som man kan använda. Självklart måste man ändå lägga en del tid på att planera och förbereda möten, men man behöver inte uppfinna hjulet varje gång.

Hur går planeringen till?

Kåren anordnar inför varje termin ett gemensamt ledaruppstartsmöte för planering av gemensamma aktiviteter och genomgång av rutiner etc.

Varje ledarteam träffas sedan för att göra en terminsplanering och fördela arbetsuppgifter i ledarteamet. En eller två erfarna ledare tar på sig att vara avdelningsledare vilket innebär att man har det övergripande ansvaret för att hålla ihop ledarteamet och avdelningen.

Hur mycket tid behöver jag lägga?

De flesta avdelningar träffas en gång per vecka (Bäver och Familjescouting mer sällan). Utöver det är det vanligt med en övernattning per termin, samt ett läger på sommaren tillsammans med resten av kåren.

Utöver mötena får man räkna med att lägga tid på planering. Vi rekommenderar att alla avdelningar ställer in terminens fjärde möte samt ett möte i samband med hajken för att använda den tiden till att både lära känna varandra i ledarteamet och att planera tillsammans. Utöver det behöver varje möte förberedas, och om ni delar på det arbetet så innebär det att varje ledare ansvarar för några möten per termin. Att planera ett möte från grunden tar minst lika lång tid som själva mötet, beroende på innehåll såklart.

För att det ska fungera att vara ledare så behöver alla ledare i teamet dra sitt strå till stacken och dela på ansvaret. Då blir bördan inte så stor, och det blir roligast när man känner att man är en del av ett team som hjälps åt och skapar bra scouting tillsammans. Men alla har olika förutsättningar, jobb och familjesituation och därför är det viktigt att alla team pratar ihop sig om förväntningar på varandra och att var och en tänker igenom hur mycket man kan bidra och är tydlig med det gentemot resten av teamet.

Vem kan jag fråga om jag behöver hjälp?

I första hand vänder du dig till avdelningsledare i din avdelning, eller någon annan av dina ledarkollegor. From hösten 2021 får alla nya ledare en fadder som kan vara din avdelningsledare eller en annan erfaren ledare i kåren. Din fadder och du bör boka in samtal en gång per månad den första terminen för att du ska få möjlighet att ventilera frågor och få stöd.

Det här verkar kul – vad gör jag nu?

Om du inte redan har en dialog med någon i kåren om att bli ledare, kontakta ordforande@saltsjobooscoutkar.se