Bli scout

Äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.

I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. Scouterna gör unga människor redo för livet.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i vår scoutkår när du är 6 år gammal. Då börjar man som Bäver och träffas en gång i månaden. När du är 8 år så börjar man som spårarscout och sedan blir du upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. Ledare kan du vara sedan hela livet.

Vad gör vi?

Många aktiviteter vi gör syftar till att läsa sig färdigheter som man använder på t.ex. en hajk eller ett läger. Exempel på det kan vara, hantering av eld, hur gör man eld, hantering av kniv, yxa. Matlagning i naturen med stormkök eller över öppen eld.

De tre vanligaste svaren på varför man är scout

1. Kompisarna
  2. Åka på läger
  3. Prova på nya saker

För dig som vill bli medlem

Om du är intresserad att bli scout, klicka på  Intresseanmälan och fyll i formuläret så registreras du i vår intresselista. Erbjudande om plats sker i turordning.

De barn vars föräldrar engagerar sig som ledare kan komma att ges förtur till plats på avdelning. Inga förkunskaper krävs för att bli ledare och scoutkåren erbjuder utbildning. När man engagerar sig som ledare så är man det för avdelningen och inte specifikt för sitt barn. Att jobba med våra scouter är roligt och utvecklande men bör sträcka sig minst 2-4 terminer.

De föräldrar som inte engagerar sig som ledare eller andra aktiva funktioner kommer att få hjälpa till med vård av materiel, städning av stugan eller som del av aktivitetspatrullen som hjälper till inför, under och efter läger & hajker etc. Det är obligatoriskt att delta i olika arbeten som behöver utföras.

För övriga medlemsfrågor, kontakta oss på medlemsregister@saltsjobooscoutkar.se.

Det kan ibland dröja någon dag innan du får svar eftersom vi inte kan ha kontinuerlig bevakning av e-postlådan.