Familjescouting

6 februari, 2020 av Martin Etsare

Sedan vårtertminen 2020 har vi i Saltsjö-Boo scoutkår en avdelning inom Familjescouting, ett nytt sätt för yngre barn att uppleva äventyr och natur tillsammans med en vuxen.

Då familjer ser olika ut är det inget krav på att man går tillsammans med mamma eller pappa, det kan vara en nära vän, farmor eller annan vuxen person som barnet känner sig trygg tillsammans med. Både barnet och den vuxna blir medlemmar i scouterna och deltar aktivt i verksamheten.

Hos oss riktar sig familjescouting primärt till barn från 3-6 år, men finns det yngre småsyskon så är de också välkomna att vara med. Vi anpassa verksamheten efter deltagare så att det bli lagom äventyrligt för alla och vi har ungefär ett möte per månad, på söndagar. Vi ses i vår Scoutstuga i Orminge om ingenting annat meddelas och håller på i 2.5 timmar.

Om ni tycker att Familjescouting låter intressant för er så anmäl ert intresse på denna länk så snart som möjligt. http://www.scouterna.se/hitta-scoutkar/scoutkar/saltsjo-boo-scoutkar/

Samtliga deltagare, barn såväl som vuxna, ska anmälas. Skriv i noteringsfältet att det gäller Familjescouting samt vilken annan person som ni anmäler er tillsammans med. Tex ”Familjescouting tillsammans med Maria Persson”. Om detta inte passar er men ni känner någon som ni tror skulle vara intresserad så får ni hemskt gärna tipsa!

Väl mött! Styrelsen i Saltsjö-Boo scoutkår